Calculator

Online
berekenen
Klanten-
service
(+31) (0)30 808 05 97

Clean beauty – Een schone zaak

Er zijn veel trends in de schoonheidsbranche: Gezichtsrollers van vitaliserende stenen, speciale ingrediënten zoals algen of paddenstoelen of zelfs glinsterende gezichtsmaskers. Schoonheid gaat vaak meer over wat jij mooi vindt, dan wat jou mooi maakt.

De meeste van deze trends beleven vaak een korte bloei dankzij sociale media en verdwijnen daarna weer snel. Maar één trend lijkt alle andere tot nu toe te hebben overleefd: Clean beauty.


Het draait om de inhoud

Clean beauty weerspiegelt dit gezegde perfect. Maar wat maakt Clean beauty nu precies zo clean?

Het is inmiddels een gevestigde term in huidverzorging, toch is het moeilijk om een duidelijke en universele definitie voor Clean beauty te vinden. Wat wel zeker is, is dat gaat om over producten die zijn teruggebracht tot de essentie en vrij zijn van als schadelijk aangemerkte stoffen. Dit betekent dat ‘verdachte’ en onnatuurlijke ingrediënten zoals siliconen en minerale oliën, waarvan de effecten op de huid en het organisme nog niet volledig zijn onderzocht, bewust worden vermeden. Daarnaast worden bijzonder zuivere actieve ingrediënten gebruikt die niet industrieel bewerkt of gemodificeerd zijn.

Dit vermindert de lijst van gebruikte ingrediënten aanzienlijk en maakt het ook transparanter voor de klant. De term is echter niet gelijk te stellen aan veganistische of natuurlijke cosmetica. Wat er in clean Beauty-producten zit of mag zitten is niet gestandaardiseerd en kan daarom verschillen van product tot product.

Duidelijk gecommuniceerde inhoud

Aantrekkelijke en goed ontworpen verpakkingen zijn uiterst belangrijk, en niet alleen voor schoonheidsproducten. De verpakking moet als het ware de inhoud naar buiten communiceren en het merk en zijn boodschap vertegenwoordigen. In het beste geval is de klant overtuigd en belandt het product in het winkelwagentje. Het etiket speelt hierbij een belangrijke rol: het moet niet alleen passen bij de rest van het verpakkingsontwerp, maar ook alle belangrijke informatie over het product bevatten.

Klanten worden zich steeds meer bewust van hun gezondheid en maken heel specifieke beslissingen over welke producten ze wel en niet op hun huid toelaten. Tegelijkertijd neemt het aantal gebruikers toe met een huid die gestrest en beschadigd is door invloeden van buitenaf, die zeer gevoelig is of zelfs gevoelig voor allergieën. Daarom is het des te belangrijker dat een etiket duidelijk, gemakkelijk te lezen en te begrijpen is en op het eerste gezicht informatie geeft over mogelijk irriterende stoffen, geurstoffen en conserveringsmiddelen.

De buitenkant moet ook kloppen

blog-clean-beauty-lovely-day

copyright: Lovely Day

Een voorbeeld van een strakke verpakking die de inhoud duidelijk communiceert in het verpakkingsontwerp is Lovely Day uit Berlijn. Het merk geeft de voorkeur aan duidelijke lijnen en een eenvoudig ontwerp voor haar productverpakkingen. Het vermijdt bewust felle kleuren of een te uitgebreid ontwerp, omdat de inhoud de hoofdrol speelt en voor zichzelf moet spreken.

Neem bijvoorbeeld de transparante flessen van ‘Hyaluron & Bloom Intense Hydration Nectar’. Hier staat de inhoud met zijn eigen kleur en textuur centraal en wordt deze geïdentificeerd door een eenvoudig etiket van transparant PP-folie met weinig tekst.

Het heldere designconcept van het merk wordt ook voortgezet in het ‘Glow Mask’-assortiment met een eenvoudige, witte pot met een transparant etiket:

blog-clean-beauty-lovelyday

copyright: Lovely Day

Het merk Lovely Day laat zien dat het bij Clean Beauty draait om de innerlijke waarden van de producten en dat het geen opvallend, overdreven verfijnd, glitterend of kleurrijk verpakkingsontwerp nodig heeft om klanten voor zich te winnen. Pure ingrediënten en een clean ontwerp zijn de toverwoorden bij Clean Beauty.

Gerelateerde informatie: