Calculator

Online
berekenen
Klanten-
service
(+31) (0)30 808 05 97

Het juiste etikettendesign voor een sterk merk

Hoe aantrekkelijker een verpakking en hoe hoger de kwaliteit van het etiket. Hoe groter de verwachting dat de inhoud van hetzelfde kaliber is. Anders gezegd: de verwachting die een consument heeft van een product wordt bepaald door het uiterlijk van de verpakking.

Hoe smaakt gin uit een karton? Smaakt rode wijn uit een plastic fles net zo goed als uit een glazen fles? Nog voordat we een product geprobeerd hebben, hebben we al een oordeel over het product, puur door het uiterlijk van de verpakking. Allereerst moet het verpakt zijn in de juiste soort verpakking, oftewel een fles, pak of pot die past  bij het soort product. Een consument herkent elk soort product onmiddellijk aan de soort verpakking. Dit is cruciaal bij het vermarkten van een product. Je wilt niet dat potentiële klanten jouw speciale Gin over het hoofd zien omdat je het, heel origineel, in een melk-karton aanbiedt, terwijl de consument verwacht dat gin in een fles zit.

Naast de passende soort verpakking is vervolgens een opvallend en aantrekkelijk etiket van doorslaggevende invloed op de aankoop. Het etiket is daarmee een onmisbaar reclamemedium dat een zoekende klant met succes kan overhalen tot aankoop.

Etiketten zijn een belangrijk onderdeel van het merk, bepalen de mate waarin een product gekozen en herkend wordt en spelen daarmee een doorslaggevende rol in het succes van je bedrijf.

“You never get a second chance,

to make a first impression.”

 

De eerste indruk moet perfect zijn

De kwaliteit van een product is heel belangrijk. Maar hoe goed je product ook is, ook kwaliteit heeft een duwtje in de rug nodig om op te vallen. Die hulp bestaat uit het het creëren van de perfecte eerste indruk met aantrekkelijk ontworpen etiketten. Natuurlijk kunt u kiezen voor een opvallende verpakking, zoals een bijzondere fles of pot. Bedenk wel dat etiketten prijstechnisch gezien, een zeer effectieve oplossing zijn voor het maken van een verpletterende eerste indruk van je product. In tegenstelling tot bijzondere flesvormen, zijn labels snel en goedkoop te produceren en kunnen ze gemakkelijk worden aangepast aan het seizoen.

Op het tweede gezicht

Mensen zijn gewoontedieren: herkenning is hier het sleutelwoord. Met de juiste verpakking kiest een klant het product niet alleen de eerste keer, maar herkent zij ook bij een vervolgaankoop het uiterlijk en zal dan geneigd zijn om het weer te pakken.

De 10 componenten

De voorwaarden voor succes of mislukking zijn natuurlijk naast een kwalitatief goed product en een aantrekkelijk en passend ontwerp met een hoge herkenningswaarde. Ideaal gezien vormt het ontwerp een samenhangend concept en is het op het eerste gezicht herkenbaar.

De volgende componenten zijn daarbij belangrijk:

#1 De vorm - aangepast of standaard

De vorm en het formaat van etiketten zijn afhankelijk van de verpakking die geëtiketteerd moet worden. Hoe groter een fles bijvoorbeeld is, hoe groter het etiket uiteraard kan zijn. Afhankelijk van de drukkerij kun je de vorm van de etiketten zonder beperkingen aanpassen, of het nu een cirkel, rechthoek, ster of volledig individuele vorm is – (bij unieketiket.nl)  zijn er geen grenzen aan jouw creativiteit.

#2 Het logo - uniek en herkenbaar

Een logo als ‘handelsmerk’ moet niet alleen perfect zijn voor de etiketten, maar ook voor alle andere (eventuele) producten en uitingen. De meeste logo’s zijn een combinatie van beeld en tekst die het karakter van het merk vertegenwoordigen en een hoge herkenningswaarde hebben.

#3 De kleur - kleurrijk of zwart-wit

Het kleurenschema is vrij in te vullen. Zwart-wit, kleurrijk of in een driekleur, er zijn geen grenzen. Speel met contrasten en kleuren. Zorg er echter wel voor dat het ontwerp er niet te overdadig uitziet. Zorg er ook voor dat de kleurkeuze past bij het logo en motief en harmonieert met de kleur van de inhoud.


Olio_olijolie
Gin-etiketten_op_rol
Candle_etiketten_soorten


#7 De lay-out - gestructureerd of chaotisch

Harmoniseer het label-ontwerp met een “golden ratio ontwerp” en zorg ervoor dat het ontwerp past bij jouw product. Zonder het ons altijd bewust te zijn, associëren we het ontwerp automatisch met de kenmerken van het product. Individualiseer het ontwerp en leg een speciaal accent. Zorg ervoor dat de labels voor je verschillende producten op elkaar lijken om de herkenningswaarde van het merk te verhogen.

#8 Het papier - folie of ongestreken papier

Je hebt de keuze uit talloze papiersoorten en folies. Of je kiest voor ongestreken papier met structuur, glanzende spot-UV lak of metallic folie, als digitale of ambachtelijke foliepreeg, hangt af van het product, de oplage en het budget. Ook hier moet de keuze passen bij het totaalconcept.

#9 De afwerking - glanzend of verguld

Voor luxere producten zoals sterke dranken geldt dat deze worden geproduceerd in een ingewikkeld en duur proces, dat mag dan best gereflecteerd worden op het etiket. Luxe producten zijn iets speciaals en worden vaak cadeau gegeven, en verdienen daarom een speciale uitstraling. Ook voor de verkooppunten van deze producten is het belangrijk dat het ontwerp stijlvol en aantrekkelijk is, ideaal om in de schappen te worden geplaatst als decoratief accessoire.


Etiketten op rol Sakura_Cleansing_Bar
Gin_etiket_maatwerkvorm
El_Senor_Bier_verschillende_soorten

#4 Het ontwerp - abstract of juist concreet

Als je besluit een bepaald motief te gebruiken voor je product, zorg er dan voor dat het past bij de kleur van de achtergrond en het karakter van de inhoud.

#5 Het lettertype - discreet of opvallend

De gouden regel voor het gebruik van lettertypes is: gebruik nooit meer dan drie verschillende lettertypes. De lettergrootte en het lettertype moeten passen bij de rest van het concept en gemakkelijk leesbaar zijn voor de klant, denk aan voldoende grootte van de tekst.

#6 De tekst - inhoud en toon-zetting

Er zijn talloze voorschriften voor de etikettering van met name alcoholische dranken met een hoog alcoholgehalte. Vooral de juridische informatie moet aan strenge eisen voldoen: informeer tijdig wat je op het etiket verplicht bent te vermelden en welke andere eisen er zijn aan etikettering. Het is belangrijk dat de teksten niet te lang zijn en dat de lezer ze direct kan begrijpen. De voorgeschreven informatie worden vaak op een achteretiket geplaatst. Dat geeft de mogelijkheid om het etiket aan de voorkant volledig te wijden aan het aantrekkelijke design

etiket_zeeuwsche_zoute

#10 Tip voor een succesvol herontwerp

Ontevreden met het huidige ontwerp? Heeft het etiket een frisse wind nodig? Denk eraan dat je er goed aan doet om ondanks het herontwerp een aantal elementen van de  oude campagnes te behouden, zodat het voor jouw klanten het product ondanks het herontwerp herkenbaar blijven. Een (tijdelijke) opmerking zoals “Nieuw ontwerp, dezelfde inhoud” geven ook een signaal aan je trouwe klanten dat er niets veranderd is aan hun favoriete producten, afgezien van de nieuwe cover.

Heb of ben je geen ontwerper?

Om ook degenen die niet weten hoe ze een label zelf moeten ontwerpen of hoe ze het ontwerp correct moeten aanleveren om het te kunnen drukken, gelukkig te maken, hebben we de etiketten-ontwerpservice in het leven geroepen.

Onze ontwerpservice is geschikt voor alle branches en producten en combineert het ontwerp van het label, de creatie van drukklare bestanden en een proefdruk van het ontwerp op het materiaal van jouw keuze om jezelf te overtuigen van onze drukkwaliteit en het ontwerp van het label.