De psychologie achter glitter en glans
Een opvallend etiket is essentieel! Valt uw product niet op in het schap, dan wordt het lastig. Maar áls het gelukt is de aandacht te trekken, dan begint het pas echt: het psychologische proces van de waarneming door de consument.
We kiezen onbewust
Onderzoek heeft aangetoond dat in een winkelsetting waarbij gelijksoortige artikelen van verschillende merken naast elkaar staan, iets bijzonders gebeurt. Allereerst nemen we vooral de artikelen met een luxe uiterlijk waar. Direct daarna associeren we de hoogwaardige uitstraling van deze met kwaliteit en beoordelen het luxe product als kwalitatief superieur ten opzichte van andere merken, zelfs als het product op zich gelijk is aan dat van een concurrent in een minder luxe verpakking. De psychologie noemt dit het ‘halo-effect’, als we op basis van één uiterlijk kenmerk een product positief beoordelen.
Uw zintuigen maken de keuze voor u
Maar er zijn nog andere psychologische processen aan het werk die ons onbewust laten kiezen voor luxere producten. Zoals wat er met ons gebeurt als we het reliëf op een etiket aanraken. Het fysieke contact prikkelt onze zintuigen waardoor we een emotionele band krijgen met het product. Als gevolg hiervan zullen we sneller geneigd zijn om te kiezen voor dit product en zelfs om een hogere prijs te betalen voor het product.
Overigens kunnen ook andere zintuigelijke waarnemingen een positieve associatie oproepen en daarmee de verkoop bevorderen. Denk aan ruiken en proeven, maar ook aan geluid. Enkele bekende voorbeelden hoe men dit toepast in winkels: de geur van vers gebakken brood, het aanbieden van stukjes kaas of worst om te proeven en natuurlijk de rustige achtergrondmuziek, die de bezoeker onthaast en stimuleert om rustig de collectie te bekijken. Ook deze zintuigelijke ervaringen leiden aantoonbaar tot meer en duurdere aankopen.
Conclusie: kies altijd voor een luxe afwerking!
Op basis van de positieve visuele en tactiele ervaringen zullen uw klanten onbewust kiezen voor een merk met een luxe etiket en accepteren tevens een hogere prijs voor het product. Dat is de kracht van een luxe afwerking!
Nog niet overtuigd? Kijk dan zelf:
Hierbij enkele overtuigende voorbeelden van luxe etiketten-afwerkingen. En let eens op wat deze beelden met u doen..