Een goed ontwerp is een must
Het etiket is het visitekaartje van ieder product. Een goed ontworpen etiket maakt deel uit van een aantrekkelijke en overtuigende verpakking en kan bepalen of het product in het winkelwagentje van de klant terechtkomt of onopgemerkt in het schap blijft.
Verpakking en etiket moeten een team vormen: Ze moeten op elkaar aansluiten, elkaar ondersteunen en passen bij het product. Tegelijkertijd moet het product zelf niet op de achtergrond worden geduwd. De bijzonderheden en het karakter van het product moeten aan het grote publiek worden overgebracht en specifiek aan de gewenste doelgroep worden gecommuniceerd. Als u nu denkt dat dit allemaal ingewikkeld is dan kunnen wij u geruststellen. Want dat is helemaal niet zo!
Als u een paar tips ter harte neemt kan er (bijna) niets misgaan met het labelontwerp:
1. Het juiste materiaal
Een van de belangrijkste beslissingen bij het ontwerpen van labels is het materiaal. Afhankelijk van de eisen die uw product en dus het label in het dagelijks leven moet voldoen, dient u het materiaal zorgvuldig te kiezen.
We geven u graag twee korte voorbeelden: Als uw product bijvoorbeeld wordt blootgesteld aan vocht, raden wij over het algemeen folie-etiketten aan, zoals PP of PE vinyl materialen. Een extra afwerking, zoals folielaminaat, kan ook bescherming bieden tegen vocht. Uw product wordt verkocht in een kleine fles? Dan raden af om dikkere papier te kiezen, omdat het risico bestaat dat die van kleine flessen loskomen.
Zo ziet u: De keuze van het ideale materiaal hangt af van meer factoren dan alleen het uiterlijk. Afhankelijk van uw wensen en het type verpakking dient u verschillende materialen te overwegen of uit te sluiten. Onze hulp-tool daarbij: het gratis te bestellen materialenboek
2. Zorg voor een goede leesbaarheid
Niet alleen moet een etiket aantrekkelijk ontworpen zijn, maar de informatie moet ook juist zijn en makkelijk leesbaar.
- Kies lettertypes die groot genoeg zijn om gelezen te kunnen worden: ter controle kunt u het ontwerp zelf uitprinten. Is de tekst, ook voor minder goede ogen nog leesbaar? Let op dat u het ontwerp op 100% afdrukt. Wij adviseren een minimum lettergrootte van 7 pt.
- Vermijd pixelachtige afbeeldingen, wij adviseren om alleen vector-afbeeldingen te gebruiken.
- Zorg er ook voor dat u voldoet aan de wettelijke eisen en voorschriften voor productetikettering die gelden voor uw product en branche.
3. Maak een ontwerp dat uw doelgroep aanspreekt
Het ontwerp van het etiket moet niet alleen passen bij het product, maar het moet zeker ook de gewenste doelgroep aanspreken. Zoek uit wat belangrijk is voor uw doelgroep, wat zij willen en welk ontwerp hen aanspreekt. Én: zorg ervoor dat beloftes worden nagekomen. Niets irriteert de klanten meer dan valse beloftes of bedrog.
Een voorbeeld: U adverteert met de slogan veganistisch of suikervrij? Zorg er dan voor dat dit echt het geval is. Maak geen valse beloftes die u niet kunt nakomen en gebruik deze garanties niet alleen om een trend te volgen of om uw product beter te laten verkopen.
Is uw product echt veganistisch, bevat het geen additieven of is het bijzonder natuurlijk? Super! Breng dit vervolgens over door middel van bijpassende kleuren, materialen of afbeeldingen en geef de klanten het gevoel dat uw product precies is wat zij nodig hebben.
Heeft u nog steeds geen idee hoe uw label eruit moet zien en ontworpen moet worden? Dan nodigen wij u graag uit om verder te lezen!
Etiketten laten ontwerpen
Wie niet zelf kan ontwerpen, raadpleegt meestal een grafisch ontwerper of een bureau. Als professionele etikettendrukkerij zetten wij ons in voor het drukken van hoogwaardige en aantrekkelijke etiketten. Goede drukresultaten en tevreden klanten maken ons blij. Om ook degenen die niet weten hoe ze een label zelf moeten ontwerpen of hoe ze het ontwerp correct moeten aanleveren om het te kunnen drukken, gelukkig te maken, hebben we de etiketten-ontwerpservice in het leven geroepen.
Onze ontwerpservice is geschikt voor alle branches en producten en combineert het ontwerp van het label, de creatie van drukklare bestanden en een proefdruk van het ontwerp op het materiaal van uw keuze om uzelf te overtuigen van onze drukkwaliteit en het ontwerp van het label. Het uitgangspunt voor de ontwerpservice is ons basispakket. Het bestaat uit:
Optioneel kunt u verdere ontwerpen, soorten, vormen en services bestellen. Personalisaties en individualisaties met Mosaic of elementen met Augmented Reality zijn geen probleem en zijn ook gemakkelijk in uw order toe te voegen. Een belangrijk voordeel: Tijdens het gehele ontwerpproces staat u in contact met onze grafisch ontwerper als uw directe aanspreekpunt.